Dla kogo – członkowie zespołów
Czas trwania– dwa dni szkoleniowe
Czy możliwa jest personalizacja programu: TAK
Trening asertywności i budowania pewności siebie jest praktycznym warsztatem rozwoju umiejętności i uczenia się poprzez doświadczenie. Oznacza to, iż Uczestnicy treningu biorą udział w różnorodnych ćwiczeniach, zabawach i grach szkoleniowych oraz w dyskusjach moderowanych i podsumowujących moduły sesjach facylitacyjnych. Dzięki temu Uczestnicy treningu, w ustrukturyzowanych interakcjach z innymi w grupie, rozwijająkompetencje emocjonalno – społeczne, które dr Paweł Smółka nazywa kompetencjami organizacji przyszłości. Należą do nich:sprawne zarządzanie sobą w relacjach z innymi, budowanie relacji opartych na zaufaniu, umiejętności mediacyjne w zarządzaniu konfliktem, umiejętność współpracy z innymi jak dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i pomysłami w zespole oraz motywowanie siebie i wytrwałość w dążeniu do celu. Asertywność i pewność siebie są niezbędne, aby skutecznie stosować powyższe umiejętności w praktyce.
Podczas treningu Uczestnicy kształtują kluczowe postawy oraz strategie komunikacyjne niezbędne w umiejętnościach psychospołecznych. Równocześnie otrzymują od innych Uczestników informacje zwrotne w formie werbalnej i niewerbalnej.Na tej podstawie mogą zwiększać swoje poczucie własnej wartości, modyfikować swoje spostrzeżenia oraz zmieniać perspektywę patrzenia i rozumienia siebie samego oraz innych w zespole.
Trening wyposaża Uczestników w wiele praktycznych, sprawdzonych w biznesiestrategii i narzędzi rozwoju umiejętności asertywnej komunikacji, wzmacniania siebie i zwiększania swojej sprawczości i pro aktywności.W konsekwencji kompetencje te wspierają Uczestników wbardziej efektywnym działaniu w codziennym życiu i pracy zawodowej.
Główne cele szkoleniowe
- Rozwój postawy asertywnej w relacjach interpersonalnych oraz w monologu wewnętrznym
- Wzrost pewności siebie oraz poczucia własnej wartości dzięki większej samoświadomości emocjonalnej i poznawczej
- Wzrost zaufania do samego siebie, wiary w swoje silne strony, umiejętności i talenty
- Rozwinięcie umiejętności asertywnej komunikacji w różnych sytuacjach społecznych jak: niekonstruktywna krytyka, atak werbalny, odmowa lub konfrontacja przekonań, wymiana opinii i poglądów, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz wspieranie się nawzajem w zespole.
- Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania, werbalizowania oraz empatycznej ekspresji emocji pozytywnych jak i negatywnych
- Rozwój umiejętności empatycznego słuchania oraz zachowań w relacjach interpersonalnych z zachowaniem szacunku dla samego siebie i innych
Program szkolenia
- Asertywność jako podstawa zdrowych relacji interpersonalnych życiu i w pracy
- Jak jest rola asertywności w relacjach – rozwój osobisty i biznesowy wg modelu asertywności
- Relacja symetryczne – korzyści emocjonalne
- Czym jest empatia i jaka jest jej rola w rozwoju asertywności
- Empatyczna postawa w relacjach
- Jak rozpoznawać braki empatii w relacjach – cechy zachowań socjopatycznych
- Jak budować wewnętrzną siłę i poczucie własnej wartości – wzorce zachowań interpersonalnych
- Kiedy czujemy się silni
- Kiedy mamy wysokie poczucie własnej wartości
- Kiedy atakujemy
- Kiedy manipulujemy
- Kiedy ulegamy
- Kiedy jesteśmy asertywni w relacjach
- Poczucie własnej wartości i pewność siebie – filary asertywności
- Czym jest poczucie własnej wartości – cykl powstawanie poczucia własnej wartości
- Czym jest pewność siebie – umiejętności, świadomość i rozwój talentów, pozytywne doświadczenia, zaufanie do samego siebie
- Jak poczucie własnej wartości warunkuje asertywność w relacjach
- Jak rozmawiam ze sobą – wspieranie siebie a sabotowanie siebie: technika – zdania proasertywne
- Porównywanie siebie i interpretacja – jak nadajemy znaczenie i sens okolicznościom i osobistym doświadczeniom – technika: katalog silnych stron
- Trzy poziomy poczucia własnej wartości i pewności siebie – techniki wzmacniania siebie
- Emocje, refleksja i myśli oraz działanie
- Jakie emocje i stany emocjonalne wspierają poczucie własnej wartości
- Jak rozpoznawać emocje i je nazywać – techniki rozwoju inteligencji emocjonalnej: ZOZ
- Rola tzw. negatywnych emocji w budowaniu własnej wartości i pewności siebie – technika HALT
- Jak refleksja i uważność wpływają na poziom pewności siebie – technika „Cztery konstruktywne kroki”
- Przechodzenie do działania i wprowadzania zmian–metafora słonia i jeźdźca w budowaniu motywacji do zmiany
- Postawa asertywna w relacjach – jak rozwijać poczucie szczęścia, zaufanie i więź w relacjach interpersonalnych
- Pozycje życiowe Harrisa – ja jestem OK. – Ty jesteś OK.
- Konsekwencje emocjonalne, zachowania i decyzje wg pozycji życiowych Thomasa Harrisa
- Jak asertywnie rozmawiać ze sobą w chwilach wyzwań i trudności życiowych
- Na ile sobie pozwalasz, by być szczęśliwym – asertywne prawa
- Kwestionariusz asertywności i sesja facylitacyjna– jak rozumieć swoje wyniki i na nie wpływać
- Jak poczucie szczęścia zwiększa Twój potencjał w pracy i życiu osobistym – przykłady ciekawych odkryć naukowych i techniki budowania równowagi wewnętrznej
- Jak stosować zasady uważności by umieć rozpoznawać postawy swoje i innych – technika: hamulec emocjonalny i Jestem słoniem
- Techniki rozwoju asertywności, poczucia własnej wartości i pewności siebie – techniki: Dziennik i pozytywna wyliczanka
- Asertywna komunikacja
- Aktywne i empatyczne słuchanie – model aktywnego słuchania
- Podstawowe techniki komunikacji asertywnej– empatia, szacunek i wewnętrzna siła w praktyce
- Komunikaty typu JA, komunikaty typu TY
- Z treści na proces
- Zdarta płyta
- Komunikat podtrzymujący relację
- Asertywna reakcja na zachowania inwazyjne
- Asertywna reakcja na krytykę niekonstruktywną i atak werbalny
- Asertywna reakcja na przemoc emocjonalną
- Asertywna odmowa
- Asertywna prośba
- Konfrontacja przekonań
- Podsumowanie treningu i plan wprowadzania zmian
- Moje odkrycia i inspiracje – co zabieram ze sobą
- Jak skutecznie wprowadzać zmiany i rozwijać swoją asertywność i pewność siebie– technika małych kroków i Trzyskrzynki z nagrodami