Dla kogo: Dla liderów zespołów i menadżerów oraz dla menadżerów w procesie transformacji w liderów zespołów
Czas trwania: Prework przed szkoleniem, dwa dni szkoleniowe rozłożone w czasie, post work po szkoleniu
Czy jest możliwość spersonalizowania programu szkoleniowego: TAK
Szkolenie prowadzone jest metodami aktywizującymi uczestników w oparciu o naukę poprzez doświadczenie. Oznacza to, iż Uczestnicy będą wykonywali szereg ćwiczeń i zadań w obrębie tematyki treningu, następnie poprzez sesje facylitacji, dyskusji w podgrupach oraz dyskusji moderowanej z trenerem będą integrowali nowo poznane techniki i narzędzia oraz umiejętności z wiedzą oraz doświadczeniem, które już posiadają. Końcowym etapem jest refleksja oraz wyciągnięcie wniosków z ćwiczeń i zadań i przystosowanie poznanej wiedzy i umiejętności do aktualnej sytuacji w pracy oraz współpracy w zespole.
Bardzo istotnym elementem treningu jest kształtowanie postaw, które sprzyjają efektywnej komunikacji i budowaniu porozumienia w zespole. Z tego względu szkolenie uwzględnia element zarządzania emocjami, które jak pokazuje wiele badań ( Daniel Goleman/ Harvard; ShawnAchor/ Harvard; Gallup Institute) jest niezbędne w kształtowaniu wzajemnego szacunku, empatii oraz chęci porozumiewania się w zespole, tak aby wzmacniać zaufanie i budować dobrą atmosferę w pracy. Wszystkie te elementy są składową kapitału społecznego firmy, który z kolei znacząco wpływa na wszystkie pozostałe obszary osiągania celów w biznesie – w sprzedaży, obsłudze klienta oraz przywództwie. Efektywna komunikacja jest spoiwem oraz nośnikiem, dzięki któremu kapitał społeczny zespołu rośnie w czasie oraz wpływa na efektywność pracy zespołu w ogóle.
Szkolenie kształtuje postawy otwartości, wzajemnego szacunku i zaangażowania we współpracę poprzez rozwój empatii oraz asertywności, które są fundamentem dla stosowania technik, narzędzi oraz modeli efektywnej komunikacji w zespole. Szkolenie poprzez różnorodność ćwiczeń i zadań oraz metod szkoleniowych inicjuje postawę pro aktywną w komunikacji.
Korzyści dla Uczestników szkolenia z komunikacji w zespole
- Wzrost pewności siebie menadżera poprzez zwiększenie świadomości swoich zasobów, wpływu i narzędzi w roli lidera zespołu
- Wzrost świadomości swoich silnych stron oraz adekwatnego ich używania w zarządzaniu zespołem
- Umiejętność zarządzania swoimi emocjami i postawami w komunikacji z ludźmi w zespole oraz umiejętność Inteligencji emocjonalnej w motywowaniu i budzeniu zaangażowania
- Poznanie narzędzi budowania atmosfery zaufania i wsparcia w osiąganiu sukcesów w zespole poprzez odpowiednie struktury i adekwatne style komunikacji
- Większa elastyczność w dopasowywaniu postawy, zarządzaniu emocjami oraz strukturami komunikacji na różnych etapach rozwoju zespołu oraz z różnymi typami ludzi w zespole
- Wzrost pewności siebie w zarządzaniu sytuacjami potencjalnego konfliktu, oporu, braku zaangażowania lub obiekcji ze strony członków zespołu
Korzyści dla organizacji ze szkolenia w komunikacji w zespole
- Budowanie kultury przywództwa w organizacji
- Wsparcie w budowaniu kultury informacji zwrotnej w organizacji
- Większa elastyczność w reagowaniu na zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji
- Większa otwartość w zespołach w warstwie komunikacji
- Zwiększanie zaangażowania w zespołach poprzez używanie narzędzi coachingowego stylu zarządzania
- Większa zdolność organizacji do przyjmowania feedbacku od pracowników, menadżerów i liderów i efektywniejszego reagowania na zmiany i wprowadzanie zmian
Główne cele szkolenia w komunikacji w zespole
- Rozwój umiejętności przywódczych w procesie budowania zespołu na czterech etapach rozwoju zespołu
- Rozwój umiejętności dopasowywania ról, zadań i adekwatnej komunikacji na każdym etapie rozwoju zespołu, aby zachować motywację i fokus na celach i zadaniach zespołu
- Rozwój umiejętności rozpoznawania różnych typów stylów komunikacji, aby adekwatnie dopasować swój styl komunikacji i osiągać cele w komunikacji z zespołem
- Rozwój umiejętności rozpoznawania wspólnych interesów w zespole oraz stosowania narzędzi, które pomagają w komunikacji pokonywać bariery emocjonalne oraz takie, które wynikają z uprzedzeń i różnicy poglądów rozmówców
- Rozwój umiejętności asertywnej komunikacji w delegowaniu celów i zadań oraz udzielania informacji zwrotnej korygującej zachowanie i wspierającej/ motywującej.
Metody i techniki używane szkolenia w komunikacji w zespole
- Mini prezentacja
- Praca w podgrupach i parach
- Oglądanie prezentacji i fragmentów filmów video, ich analiza, dyskusja i wyciąganie wniosków
- Kwestionariusze indywidualne
- Gry szkoleniowe i energizery
- Dyskusja moderowana
- Elementy coachingu zespołowego
- Sesje facylitacyjne
- Budowanie mindmapów z całą grupą i w podgrupach podczas sesji wniosków i podsumowaniach
- Ćwiczenia indywidualne
- Analiza studiów przypadku i dobrych praktyk
- Prezentacja ciekawych badań w organizacjach biznesowych
Program szkolenia w komunikacji w zespole
Dzień I
1a. Adaptacja w procesie transformacji z menedżera w lidera
- Etapy reakcji na zmianę i adaptacja do nowej roli lidera zespołu wg metodyki Kottera – wyzwania i jak sobie z nimi radzić
- Kalibrowanie nowej roli menedżera- poziomy Diltsa i różnice miedzy liderem a menadżerem
- Bazowanie na silnych stronach – profil talentowy wg Gallupa
- Podsumowanie sesji, zadanie/ zadania do wdrożenia oraz określenie wskaźników sukcesu
1b. 4 etapy budowania zespołu – mapa kompetencji społecznych lidera zespołu
- Czym charakteryzuje się grupa a czym zespół
- 4 etapy budowania i rozwoju zespołu – oglądanie fragmentów filmu, dyskusja, wnioski
- 4 etapy budowania zespołu – charakterystyczne zachowania i komunikacja w zespole na każdym z etapów
- Jak utrzymać fokus i motywację członków zespołu na każdym etapie – mapa społecznych umiejętności lidera
- Diagnozowanie problemów, przeszkód i wyzwań w obszarze postaw, przekonań i emocji na każdym z etapów rozwoju zespołu
- Mapa narzędzi i technik w pokonywaniu przeszkód na każdym z czterech etapów budowania zespołu
- Komunikacja werbalna i niewerbalna w budowaniu zaufania i więzi w zespole
- Co buduje i wspiera komunikację dwustronną w zespole – model komunikacji dwustronnej
- Czynniki, które kalibrują jakość komunikacji z zespołem – wpływ czynników twardych i miękkich
- Wpływ emocji na przebieg komunikacji lidera z zespołem –mózg limbiczny i mózg analityczny
- Jak zwiększać efektywność komunikacji lidera z zespołem – język mózgu limbicznego i struktura narzędzia GoldenCircle Simona Sinka
- Wpływ emocji i zarządzania emocjami na performance zespołu – zastosowanie narzędzi GoldenCircle w praktyce
- Wpływ inteligencji emocjonalnej oraz empatii na sukceslidera w budowaniu zaufania i komunikacji z zespołem
- Elementy komunikacji niewerbalnej – analiza filmu video oraz dyskusja moderowana
- Jak zarządzać emocjami, aby łatwiej i szybciej się dogadywać – rozpoznawanie emocji, narzędzie ONP oraz Zobacz – Odczuj – Zmień
- Techniki zarządzania emocjami w komunikacji – wciskanie hamulca oraz na zewnątrz/ wewnątrz
- Sesja podsumowująca – opracowanie wskaźników KPI skutecznej komunikacji zespołowej
Dzień II
- Jak empatycznie słuchać, aby efektywniej komunikować się z ludźmi w zespole – podstawy coachingowego stylu zarządzania
- Jak efektywniej docierać do sedna rozmowy i realizować cele – język skoncentrowany na problemie i język skoncentrowany na rozwiązaniach
- Jak aktywnie słuchać, aby być wysłuchanym – postawy i cztery strategie aktywnego słuchania
- Wdrażanie zasad aktywnego słuchania w zespole– ćwiczenia w podgrupach i w parach oraz dyskusja moderowana po ćwiczeniach
- Sesja facylitacyjna podsumowująca moduł i wnioski
- Budowanie kultury feedback’u w zespole czyli jak stosować informację zwrotną
- Co daje ciągłe stosowanie informacji zwrotnej – wyniki badań i eksperyment szkoleniowy
- Czym jest informacja zwrotna a czym nie jest – miej świadomość rezultatu
- Jak skutecznie dawać informację zwrotną – model FUKO i BEAR w praktyce
- Rodzaje pytań i ich zastosowanie w sztuce perswazji–angażuj i ułatwiaj branie odpowiedzialności
- Wspólny interes a stanowisko – model reagowania na obiekcje
- Wyznaczania i delegowania celów i zadań – nadawaj znaczenie i mów do ośrodka podejmowania decyzji
- Podsumowująca sesja facylitacyjna
- Coachingowy styl zarządzania zespołem – motywowanie i wspieranie zespołu w zmianie
- Menadżer w roli wewnętrznego coacha – kluczowe kompetencje
- Struktura rozmowy coachingowej
- Rodzaje pytań i dwie techniki coachingowe: GROW oraz CEL/EFEKT
- Jak wspierać zespół w adaptacji do zmiany – technika przeramowania w praktyce
- Jak pokonywać opór przed zmianą i skutecznie inspirować do zmiany – ćwiczenia w parach
- Jak motywować do przyjęcia pro aktywnej postawy wobec zmiany – ćwiczenia w parach
- Podsumowanie sesji oraz wnioski z dwóch dni szkoleniowych