ZigaForm version 7.1.2

Szkolenia

Szkolenie z komunikacji w zespole

Waldemar Wawerski

Trener biznesu, facylitator

Dla kogo: Dla liderów zespołów i menadżerów oraz dla menadżerów w procesie transformacji w liderów zespołów

Czas trwania: Prework przed szkoleniem, dwa dni szkoleniowe rozłożone w czasie, post work po szkoleniu

Czy jest możliwość spersonalizowania programu szkoleniowego: TAK

 

Szkolenie prowadzone jest metodami aktywizującymi uczestników w oparciu o naukę poprzez doświadczenie. Oznacza to, iż Uczestnicy będą wykonywali szereg ćwiczeń i zadań w obrębie tematyki treningu, następnie poprzez sesje facylitacji, dyskusji w podgrupach oraz dyskusji moderowanej z trenerem będą integrowali nowo poznane techniki i narzędzia oraz umiejętności z wiedzą oraz doświadczeniem, które już posiadają. Końcowym etapem jest refleksja oraz wyciągnięcie wniosków z ćwiczeń i zadań i przystosowanie poznanej wiedzy i umiejętności do aktualnej sytuacji w pracy oraz współpracy w zespole.

Bardzo istotnym elementem treningu jest kształtowanie postaw, które sprzyjają efektywnej komunikacji i budowaniu porozumienia w zespole. Z tego względu szkolenie uwzględnia element zarządzania emocjami, które jak pokazuje wiele badań ( Daniel Goleman/ Harvard; ShawnAchor/ Harvard; Gallup Institute) jest niezbędne w kształtowaniu wzajemnego szacunku, empatii oraz chęci porozumiewania się w zespole, tak aby wzmacniać zaufanie i budować dobrą atmosferę w pracy. Wszystkie te elementy są składową kapitału społecznego firmy, który z kolei znacząco wpływa na wszystkie pozostałe obszary osiągania celów w biznesie – w sprzedaży, obsłudze klienta oraz przywództwie. Efektywna komunikacja jest spoiwem oraz nośnikiem, dzięki któremu kapitał społeczny zespołu rośnie w czasie oraz wpływa na efektywność pracy zespołu w ogóle.

Szkolenie kształtuje postawy otwartości, wzajemnego szacunku i zaangażowania we współpracę poprzez rozwój empatii oraz asertywności, które są fundamentem dla stosowania technik, narzędzi oraz modeli efektywnej komunikacji w zespole. Szkolenie poprzez różnorodność ćwiczeń i zadań oraz metod szkoleniowych inicjuje postawę pro aktywną w komunikacji.

 

Korzyści dla Uczestników szkolenia z komunikacji w zespole

  • Wzrost pewności siebie menadżera poprzez zwiększenie świadomości swoich zasobów, wpływu i narzędzi w roli lidera zespołu
  • Wzrost świadomości swoich silnych stron oraz adekwatnego ich używania w zarządzaniu zespołem
  • Umiejętność zarządzania swoimi emocjami i postawami w komunikacji z ludźmi w zespole oraz umiejętność Inteligencji emocjonalnej w motywowaniu i budzeniu zaangażowania
  • Poznanie narzędzi budowania atmosfery zaufania i wsparcia w osiąganiu sukcesów w zespole poprzez odpowiednie struktury i adekwatne style komunikacji
  • Większa elastyczność w dopasowywaniu postawy, zarządzaniu emocjami oraz strukturami komunikacji na różnych etapach rozwoju zespołu oraz z różnymi typami ludzi w zespole
  • Wzrost pewności siebie w zarządzaniu sytuacjami potencjalnego konfliktu, oporu, braku zaangażowania lub obiekcji ze strony członków zespołu

 

Korzyści dla organizacji ze szkolenia w komunikacji w zespole

  • Budowanie kultury przywództwa w organizacji
  • Wsparcie w budowaniu kultury informacji zwrotnej w organizacji
  • Większa elastyczność w reagowaniu na zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji
  • Większa otwartość w zespołach w warstwie komunikacji
  • Zwiększanie zaangażowania w zespołach poprzez używanie narzędzi coachingowego stylu zarządzania
  • Większa zdolność organizacji do przyjmowania feedbacku od pracowników, menadżerów i liderów i efektywniejszego reagowania na zmiany i wprowadzanie zmian

 

Główne cele szkolenia w komunikacji w zespole

  • Rozwój umiejętności przywódczych w procesie budowania zespołu na czterech etapach rozwoju zespołu
  • Rozwój umiejętności dopasowywania ról, zadań i adekwatnej komunikacji na każdym etapie rozwoju zespołu, aby zachować motywację i fokus na celach i zadaniach zespołu
  • Rozwój umiejętności rozpoznawania różnych typów stylów komunikacji, aby adekwatnie dopasować swój styl komunikacji i osiągać cele w komunikacji z zespołem
  • Rozwój umiejętności rozpoznawania wspólnych interesów w zespole oraz stosowania narzędzi, które pomagają w komunikacji pokonywać bariery emocjonalne oraz takie, które wynikają z uprzedzeń i różnicy poglądów rozmówców
  • Rozwój umiejętności asertywnej komunikacji w delegowaniu celów i zadań oraz udzielania informacji zwrotnej korygującej zachowanie i wspierającej/ motywującej.

 

Metody i techniki używane szkolenia w komunikacji w zespole

  • Mini prezentacja
  • Praca w podgrupach i parach
  • Oglądanie prezentacji i fragmentów filmów video, ich analiza, dyskusja i wyciąganie wniosków
  • Kwestionariusze indywidualne
  • Gry szkoleniowe i energizery
  • Dyskusja moderowana
  • Elementy coachingu zespołowego
  • Sesje facylitacyjne
  • Budowanie mindmapów z całą grupą i w podgrupach podczas sesji wniosków i podsumowaniach
  • Ćwiczenia indywidualne
  • Analiza studiów przypadku i dobrych praktyk
  • Prezentacja ciekawych badań w organizacjach biznesowych

 

Program szkolenia w komunikacji w zespole

Dzień I

1a. Adaptacja w procesie transformacji z menedżera w lidera

  • Etapy reakcji na zmianę i adaptacja do nowej roli lidera zespołu wg metodyki Kottera – wyzwania i jak sobie z nimi radzić
  • Kalibrowanie nowej roli menedżera- poziomy Diltsa i różnice miedzy liderem a menadżerem
  • Bazowanie na silnych stronach – profil talentowy wg Gallupa
  • Podsumowanie sesji, zadanie/ zadania do wdrożenia oraz określenie wskaźników sukcesu

1b. 4 etapy budowania zespołu – mapa kompetencji społecznych lidera zespołu

  • Czym charakteryzuje się grupa a czym zespół
  • 4 etapy budowania i rozwoju zespołu – oglądanie fragmentów filmu, dyskusja, wnioski
  • 4 etapy budowania zespołu – charakterystyczne zachowania i komunikacja w zespole na każdym z etapów
  • Jak utrzymać fokus i motywację członków zespołu na każdym etapie – mapa społecznych umiejętności lidera
  • Diagnozowanie problemów, przeszkód i wyzwań w obszarze postaw, przekonań i emocji na każdym z etapów rozwoju zespołu
  • Mapa narzędzi i technik w pokonywaniu przeszkód na każdym z czterech etapów budowania zespołu
  1. Komunikacja werbalna i niewerbalna w budowaniu zaufania i więzi w zespole
    • Co buduje i wspiera komunikację dwustronną w zespole – model komunikacji dwustronnej
    • Czynniki, które kalibrują jakość komunikacji z zespołem – wpływ czynników twardych i miękkich
    • Wpływ emocji na przebieg komunikacji lidera z zespołem –mózg limbiczny i mózg analityczny
    • Jak zwiększać efektywność komunikacji lidera z zespołem – język mózgu limbicznego i struktura narzędzia GoldenCircle Simona Sinka
    • Wpływ emocji i zarządzania emocjami na performance zespołu – zastosowanie narzędzi GoldenCircle w praktyce

 

  1. Wpływ inteligencji emocjonalnej oraz empatii na sukceslidera w budowaniu zaufania i komunikacji z zespołem
    • Elementy komunikacji niewerbalnej – analiza filmu video oraz dyskusja moderowana
    • Jak zarządzać emocjami, aby łatwiej i szybciej się dogadywać – rozpoznawanie emocji, narzędzie ONP oraz Zobacz – Odczuj – Zmień
    • Techniki zarządzania emocjami w komunikacji – wciskanie hamulca oraz na zewnątrz/ wewnątrz
    • Sesja podsumowująca – opracowanie wskaźników KPI skutecznej komunikacji zespołowej

 

Dzień II

  1. Jak empatycznie słuchać, aby efektywniej komunikować się z ludźmi w zespole – podstawy coachingowego stylu zarządzania
    • Jak efektywniej docierać do sedna rozmowy i realizować cele – język skoncentrowany na problemie i język skoncentrowany na rozwiązaniach
    • Jak aktywnie słuchać, aby być wysłuchanym – postawy i cztery strategie aktywnego słuchania
    • Wdrażanie zasad aktywnego słuchania w zespole– ćwiczenia w podgrupach i w parach oraz dyskusja moderowana po ćwiczeniach
    • Sesja facylitacyjna podsumowująca moduł i wnioski
  1. Budowanie kultury feedback’u w zespole czyli jak stosować informację zwrotną
    • Co daje ciągłe stosowanie informacji zwrotnej – wyniki badań i eksperyment szkoleniowy
    • Czym jest informacja zwrotna a czym nie jest – miej świadomość rezultatu
    • Jak skutecznie dawać informację zwrotną – model FUKO i BEAR w praktyce
    • Rodzaje pytań i ich zastosowanie w sztuce perswazji–angażuj i ułatwiaj branie odpowiedzialności
    • Wspólny interes a stanowisko – model reagowania na obiekcje
    • Wyznaczania i delegowania celów i zadań – nadawaj znaczenie i mów do ośrodka podejmowania decyzji
    • Podsumowująca sesja facylitacyjna
  1. Coachingowy styl zarządzania zespołem – motywowanie i wspieranie zespołu w zmianie
    • Menadżer w roli wewnętrznego coacha – kluczowe kompetencje
    • Struktura rozmowy coachingowej
    • Rodzaje pytań i dwie techniki coachingowe: GROW oraz CEL/EFEKT
    • Jak wspierać zespół w adaptacji do zmiany – technika przeramowania w praktyce
    • Jak pokonywać opór przed zmianą i skutecznie inspirować do zmiany – ćwiczenia w parach
    • Jak motywować do przyjęcia pro aktywnej postawy wobec zmiany – ćwiczenia w parach
    • Podsumowanie sesji oraz wnioski z dwóch dni szkoleniowych

Waldemar Wawerski

Trener biznesu, facylitator

Trener biznesu, facylitator, menadżer projektów rozwojowych, autor programów szkoleniowych. Absolwent Wydziału Humanistycznego UMCS i Szkoły Trenerów Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego. Certyfikowany trener Przywództwa Sytuacyjnego The Center for Leadership Studies USA. Przeprowadził ponad 1000 dni szkoleniowych. W coachingu biznesowym ponad 250 godzin.