Czas trwania: Minimum 2 dni
Dla kogo: członkowie zespołów; Uczestnicy, dla których jest to pierwszy trening antystresowy
Poziom zaawansowania – Początkujący
Możliwość spersonalizowania szkolenia: TAK
Setki badań psychologii pozytywnej w biznesie i organizacjach biznesowych udowodniły ponad wszelką wątpliwość, że zmiana w podejściu do stresu z zagrożenia w wyzwanie zwiększa poczucie sprawczości, pewności siebie i efektywności w pracy (Lubomirsky, Giellan, Seligman).
Nasza zdolność do ujawniania pełni naszych umiejętności, talentów i potencjału zwiększa się, gdy jesteśmy zrelaksowani, zadowoleni i czujemy wsparcie kolegów i koleżanek z pracy, szefa i rodziny. Badania pokazują tę zależność w każdym segmencie biznesu oraz w różnych zawodach od pracowników banków, przedstawicieli handlowych, lekarzy, menadżerów po członków zarządów wiodących firm na świecie (Achor, Cuddy, Ben-Shahar).
Trening jest praktycznym warsztatem z zastosowaniem aktywizujących technik i metod szkoleniowych, które pomagają redukować stres i napięcia natury emocjonalnej i psychicznej w pracy. Techniki te, oparte na odkryciach psychologii pozytywnej, zwiększają efektywność, wydajność oraz poziom motywacji do wykonywania przydzielanych zadań. Zwiększają również zadowolenie z pracy, a wykonywane regularnie chronią przed wypaleniem zawodowym i presją związaną z realizacją celów w pracy oraz godzeniem obowiązków w pracy i w życiu osobistym.
Techniki i metody szkoleniowe
- Dyskusja moderowana
- Facylitacja
- Elementy coachingu zespołowego
- Elementy treningu interpersonalnego i uczenia się poprzez doświadczenie
- Oglądanie fragmentów filmów, ich analiza w grupie i dyskusja
- Ćwiczenia indywidualne z kwestionariuszem i ankietą
- Ćwiczenia relaksacyjne z muzyką
- Ćwiczenia oddechowe z całą grupą
- Mindmapping
- Odgrywanie ról
- Ćwiczenia w parach i podgrupach
- Energizery
- Gry i zabawy szkoleniowe
- Mini prezentacje
- Ćwiczenia coachingowe
Korzyści dla Uczestników
- Wzrost pewności siebie i sprawczości dzięki poznaniu 5 strategii psychologii pozytywnej wpływania na swoje samopoczucie i sposób myślenia
- Zwiększenie poziomu spokoju i poczucia wpływu na swoje emocje i myśli w sytuacjach w pracy, które wywoływały stres i napięcie, dzięki poznaniu technik uważności i technik oddechowych
- Wzrost poczucia kontroli swoich działań i koncentracji w sytuacji presji czasu i zadań dzięki świadomości swoich zasobów, silnych stron i dobrym doświadczeniom z przeszłości
- Wzrost efektywności we współpracy z innymi dzięki przećwiczeniu umiejętności empatycznej i asertywnej komunikacji w zespole
Cele szkolenia
- Poznanie 5 strategii psychologii pozytywnej, dzięki którym zmieniamy nasze nastawienie do sytuacji i osób, które wywoływały w nas stres i napięcie
- Poznanie i przećwiczenie technik oddechowych, relaksacyjnych, ruchowych oraz elementów diety, które wspierają odporność psychiczną i fizyczną
- Poznanie narzędzi wpływania na swoje emocje, które zmniejszają natężenie odczuwania przykrych emocji jak gniew, smutek i lęk a zwiększają poczucie dobrostanu, radości i entuzjazmu
- Poznanie mechanizmów rządzących komunikacją w zespole w stresie i przećwiczenie umiejętności zmniejszania napięć w relacjach, które budują wzajemne wsparcie i zaufanie
Program treningu
- Rozpoznaj co cię stresuje i jak wpływa na Twoją efektywność w pracy i życiu osobistym
- Fizyczne objawy stresu – techniki zaradcze
- Emocjonalne objawy stresu – techniki zaradcze
- Psychiczne objawy stresu – sposoby przeciwdziałania
- Społeczne objawy stresu – metody przeciwdziałania
- Stres aktywny i pasywny i jego długofalowe skutki w pracy i jak mu przeciwdziałać
- Jak zamiast stresu, poczucia presji i napięcia zwiększać poziom zadowolenia i szczęścia
- Jakie są przyczyny stresu i mechanizm powstawania błędnego koła – odkrycia psychologii pozytywnej
- 4 źródła zasobów energii i jak o nie dbać
- Jak wyjść z mechanizmu błędnego koła – 5 strategii psychologii pozytywnej
- Uwalnianie stresu poprzez proste ćwiczenia oddechowe
- Uwalnianie stresu poprzez krótkie relaksacje i ćwiczenia rozciągające
- 10 minutowe ćwiczenie relaksujące: Kręgosłup w pracy
- Zarządzanie Inteligencją Emocjonalną i budowanie odporności na stres
- Co buduje odporność na stres – oglądanie fragmentu filmu i dyskusja
- Elementy odporności na stres
- Inteligencja emocjonalna w pracy – Rodzaje emocji, ich nazywanie i rozpoznawanie
- Technika antystresowa – przeramowanie: CO zamiast?
- Technika antystresowa – rozpuszczanie emocji: Model – nazwij, opisz, doświadcz jeszcze raz
- Jak wyrażać emocje w relacjach
- Jak radzić sobie z presją czasu i zadaniami w pracy
- Jak maksymalizować pracę naszego mózgu, gdy jesteśmy pod presją czasu
- Mit wielozadaniowości i jak koncentrować się na jednym
- Uważność i jak wzmacniać koncentrację – techniki i ćwiczenia
- Jak dzielić czynności wg ważności i pilności w pracy
- Jak stosować metodę pauzowania, aby zwiększać efektywność
- Jak stosować metodę czynności wyczerpujących i karmiących, aby zwiększać wydajność
- Sesja praktyczna technik antystresowych w nauce poprzez doświadczenie
- Film – emocje w pracy
- Oddech i emocje – nauka wpływania poprzez oddech na nieprzyjemne emocje
- Role play – emocje w relacjach interpersonalnych w pracy –wpływ emocjonalny i asertywna reakcja na nieprzyjemne emocje
- Model asertywnej komunikacji w stresie
- Role play – asertywna komunikacja zmniejszająca stres w relacjach
- Komunikacja antystresowa – co mówię do siebie w stresie?
- Monolog, który nas nie wspiera w sytuacji stresu i odczuwanej presji
- Jak rozmawiać z samym sobą we wspierający sposób
- Jak wzmacniać swoje zasoby – poziom energii, motywacji i zaangażowania w pracy
- Lista nagród
- Asertywny monolog, który zmniejsza stres
- Jak pokonać przeszkody w komunikacji z samym sobą: nawyk katastrofizowania, martwienia się, autokrytyki, oceny
- Jak krok po kroku zmienić nawyki – mininawyk i jak go kształtować na co dzień
- Blokujące przekonania – efekt góry lodowej i jak ją ominąć
- Komunikacja antystresowa w pracy – co mówię do innych w stresie i co oni mówią do mnie
- Jak komunikować się w stresie
- Jakich błędów i pułapek unikać
- Jak słuchać by rozumieć intencje innych i aby być rozumianym
- Jak posługiwać się mową ciała, mimiką i tonem głosu, aby budować wspierające relacje i więź z innymi
- Podsumowanie treningu i jak budować nowe nawyki
- Co najbardziej zwiększy Twoją efektywność – odkryj swoją „ JEDNĄ RZECZ”
- Zbuduj plan dla nowego nawyku – metoda małych kroków i zwiększanie efektywności
- Trening mentalny dla podtrzymania automotywacji
- Nagradzaj się i doceniaj – dwa narzędzia psychologii pozytywnej w osiąganiu celów